Dünden Bu Güne

Dağlardan getirilen kara karıştırılan pekmez ve meyve özleriyle yapılan Karsambaç’tan, modern tesislerde üretilen dondurmaya varana kadar yaklaşık 300 yıl geçti. Kapı önlerinde dondurmacıların geçmesini bekleyen çocukların ellerindeki demir paralar hala sıcaklığını koruyor. Çünkü o yaz sıcaklarında dondurma arabalarının arkasından koşan çocuklar, şimdilerde kendi çocuklarının ellerinden tutup o günlerin özlemini geleneksel dondurmalar almaya götürerek gideriyor.

Yaz sıcağında yenen ve üstüne bir bardak çeşme suyu içilen yıllardan, kar yağan sokağa bakılarak evlerde kaşıklanan dondurmalı günlere gelindi. Çocuklar sokaklarda oynamıyor eskisi gibi… Ama hala ellerde dondurmalarla eskiden kalan bir anıyı yaşıyoruz gizli bir sözleşmeyle.

Mado, o gizli sözleşmede bir kaşık dondurmayla çocukluğuna dönen herkesle işbirliği içine girdi. Ne sütünden ne de salebinden ödün vermedi. Ne kadar büyüdüyse o kadar da sadık kaldı geçmişine. Tam 150 yıldır, lezzet serüveni içinde yol alan MADO, bugünlere sayısız öncü adım atarak, zor köprüler geçerek engeller atlayarak geldi.

K.Maraş Dondurması, 70’lerin sonuna kadar, teknik bilgi ve modern ekipmanlardan yoksun, küçük ölçekli işletmelerde geleneksel yöntemlerle, malzemelerin elle işlenmesiyle yapılıyordu. Mado için teknolojiye geçişin mihenk taşı, 1965 yılında K.Maraş’ta açılan buz fabrikasıdır. Fabrika o yıllarda hem şehir hem de Mado için devrim niteliğindedir. Bu sayede yaz kış dondurma yapılabilecek, dondurma tutkunları bu eşsiz lezzeti tatmak için yaz aylarını beklemek zorunda kalmayacaktır.

Şehirde Aras Garajı yanında küçük bir dükkanda dondurma üreten ve satan 2. kuşak baba Yaşar Kanbur, dükkanı büyütür. Aynı yıl dükkâna ilk ‘deep freeze’ getirilir. Böylece dondurma gece gündüz soğukta muhafaza edilir ve bu da satışları artırır. Önce kolla çalıştırılan makine ortaya çıkar, ardından motorlu makine kullanılır. 1970’te dondurmacı dükkânına otomatik makineler gelir. 1980’de Trabzon Caddesi’nde Yaşar Pastanesi açılır.

Yurtiçi ve yurtdışındaki sektörel teknolojik gelişmeler yakından takip edilir ve Mado markasının dünyada tanınması için kollar sıvanır. İtalya’dan makinalar sipariş edilir. Bu makinelerin üretimi için geceler boyu uyunmaz. Çünkü Mado Dondurması’ndaki elle dövülerek, geleneksel teknikle yapıldığında ortaya çıkan farklı tat ve kıvam önemlidir. Defalarca yapılan denemelerden ve sabırlı bir bekleyişten sonra makinalar satın alınır.

1983 yılında ilk kez teknolojiye geçilir ve dondurma üretimine başlanır. 1984’te MARDO Dondurmaları piyasaya sunulur. 300 metrekarelik bir mekânda, 10-12 kişi ile günde 200 kilo dondurma üretilir. Gece üretim yapılır, gündüz satışa gidilir. İlk başlarda hedef K.Maraş’ın çevresindeki kasaba ve köyler. Soğutucu arabalara sahip olduktan sonra uzak şehirlere doğru gidilir. Önce kaplarda, sonra kornette dondurma satılır. 10 yıl içinde Kanbur kardeşler dondurmacılıkta hızla yol alır.

Gerçek anlamda teknolojinin olanaklarıyla dondurma üretimine geçiş 1989’dadır... Aynı yıllarda süt fabrikası olan bina özelleştirme ihalesiyle Kanbur ailesine devredilir. Ancak tesisin yenilenmesi ve son teknolojik makinelerle donatılması için büyük rakamlar gerekir. Kanbur ailesinin kafasındaki tek şey ise rakamlardan ziyade dededen miras geleneksel dondurma üretimini fabrikada gerçekleştirmektir. Mühendislik eğitimi gören Atila Kanbur’un öncülüğünde, Mado TÜBİTAK destekli bir araştırma yaptırır. Araştırmanın amacı, K.Maraş dövme dondurmasına eşsiz bir tat veren ve kıvamında rol oynayan karışımların formülünü belirlemektir. Bu araştırmadan sonra K.Maraş dondurması bilimsel esaslara göre fabrikada, geleneksel yöntem dövme tekniğiyle üretilebilecektir. Üretilir de...

Mado markasının doğmasıyla birlikte K.Maraş’ta dondurma sektörü büyük bir ivme kazanır. Bu meşakkatli süreçten sonra bugün, Yaşar Dondurma ve Gıda Maddeleri Anonim Şirketi’nin 33 bin dönüm üzerine kurulu fabrikası, günde 120 ton dondurma yapabilme kapasitesine sahip. Dondurmalar fabrikanın devasa depolarında üretildiği andan itibaren tadından kaybetmeden, erimeden ve bozulmadan muhafaza ediliyor.

K.Maraş'ın simgelerinden biri haline gelmiş olan ünlü Yaşar Pastanesi'nden, yapısında birden fazla markayı barındıran Yaşar Dondurma ve Gıda Maddeleri A.Ş.’nin dondurmacılık sektöründe rekabet ve buna bağlı farklılaşma ihtiyacını karşılamak için gençleşen tüketici profiline yeni ve farklı ürünler sunmak kişisel ihtiyaç ve beklentilerine yönelik olarak özgürlük tanımak gerçeğinden yola çıkarak en son Türkiye’ye özgün bir dondurmacılık tarzını; Marpop markasını kazandırdı.